Kőárok túra

Legszebb túraútvonalak - Bakony
A Kőmosó patak által vájt szurdok

Írta és képek: Nagy Gábor

Nagy geológiai erők által lerakodott mészkőfajták emelték ki a cseszneki várhegy, alig száz méter széles gerincét, ami hosszan elnyúlik. Ebbe a mészkőgátba fúrta be magát a Kőmosó patakja, egy mesés szurdokvölgyet hozva ezzel létre a Bakonyban.

A patak meder mellett halad a turistaút                                         Fotó: Nagy Gábor

Utunk a Cseszneki vár alól indul. Érdemes megtekinteni a várat is, hiszen impozáns látványt nyújt a Bakony sziklaszirtjére épített erődítmény, amely több száz éve emblematikus jelképe a környéknek.
Rögtön a vár tövében egy rendkívül szép dupla vízesést találunk, ha elindulunk a Kőmosó szurdokban.

A vízesés csodálatos látványa               Fotó: Nagy Gábor

A vízesést egy szűk sziklaperemen, a falba erősített drótkötélbe kapaszkodva tudjuk csak megközelíteni, de mindenképpen megéri, még ha tériszonyunk van is, mert a látvány kárpótol bennünket. A várat elhagyva egy rét mellett haladunk el. Itt álljunk meg és tekintsünk vissza a vár irányába. Egy pillanatig azt hihetjük valamelyik mesébe csöppentünk, vagy ha éppen ezen a szakaszon nem aszfalt lenne a lábunk alatt, akkor azt is gondolhatnánk, hogy a középkorban vagyunk, bár a vár akkoriban biztos szebb látványt nyújtott.

Mielőtt betérünk az erdőbe érdemes visszatekinteni                                        Fotó: Nagy Gábor

Az erdőbe érve csodálatos látvány tárul elénk. A Bakony hatalmas, érintetlen erdeinek fái, toronymagasan nyújtózkodnak fölénk. Az út végig a patakmeder mellett visz bennünket. Gyakorta láthatunk az erdő mélyén virágokat, gombákat. Ezek leszedésével vigyázzunk, mert lehet védettek, lehet mérgezők. Ott szépek ahol vannak. Végighaladva a szurdokvölgyben végig ámulhatjuk a pár kilométert. Nem csak a növények, hanem a mellettünk magasodó kőrengeteg is csodásan szép.

Két-három kilométer után kiérünk a szurdokból. Itt eldönthetjük, hogy visszafordulva a  szirtek tetején visszatérünk-e Csesznekre, vagy Zirc irányába megnézzük az Ördög-likat, esetleg laza levezetésképpen Bakonyoszlop község felé vesszük az útirányt. Mindegyik nagyszerű választás.