Ártéri pöfögés

A Gemenci Állami Erdei kisvasút

Írta: Nagy Gábor
Képek: Nagy Gáborné Katalin, internet



  A Gemenci Állami Erdei kisvasút üzemeltetője a Gemenc Zrt. Közel 32 km-en keresztül halad a Duna-Dráva Nemzeti Park területén. Pörböly településről indul, az Ökoturisztikai Központ mellől, és egész évben menetrend szerint közlekedik. A kisvasút a Gemenci erdő fakitermeléséhez épült, több különálló szakaszból, de mára turisztikai személyszállítási funkciót is betölt. 




  Európa legnagyobb ártéri erdeje a Gemenci erdő 20 ezer hektáros. Pakstól az országhatárig, a Duna, jobb és bal partján terül el. E területet az év nagy részében víz, sár, láp fedi. Az 1900-as évek elején rendkívül fontossá vált, a fakitermelés végett, egy olyan közlekedési eszköz  útvonalának a kiépítése, amit ezen tényezők nem befolyásolnak. 1910-ben adták át az első vonalat, 5 évnyi építkezés után, ez lett a Gemenci kisvasút első vonala. A következő évtizedekben több, kisebb-nagyobb vonal épült, mindig a fakitermelés függvényében. Ezek jelentős többsége a kitermelés végeztével elbontásra került. 1963-ban fektették le az első síneket, amik a mai nyomvonalon haladnak, majd három különálló rész egyesítésével és korszerűsítésével 1966-ban indult meg a személyforgalom. 1982-ben egészen Bárányfokig építették a vonalat, így nyerte el mai hosszát. 



   A Gemencen szolgálatot teljesítő járműpark kiemelkedő darabja a Rezét névre hallgató gőzös, ami Erdélyből érkezett. Ezen felül 5 darab magyar gyártású dízelmozdony és 11 darab nagyrészt teherkocsi alvázra épített nyitott személyvagon, és három zárt, amelyeket a Királyréti Erdei Vasúttól kapott a flotta.